Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Werken knooppunt A12 Londerzeel Zuid klaar in 2027
De Vlaamse Regering keurde vandaag het project A12 Londerzeel Zuid als Vlaams PPS-project goed. Concreet kan Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) het project nu aan een private partner gunnen. Het kruispunt Kerkhofstraat met A12 in Londerzeel draagt al een lange en helaas ook kwalijke geschiedenis met zich mee. Vlaams Parlementslid voor N-VA Nadia Sminate uit Londerzeel kaartte de noodzaak van het conflictvrij maken van dit kruispunt al meerdere keren aan bij Vlaams minister van Mobiliteit & Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). In een antwoord op een recent schriftelijke vraag van Sminate zei minister Peeters dat in 2025 de schop in de grond zou gaan. “Met een uitvoeringstermijn van goed 2 jaar maakt Vlaanderen zich sterk dat dit project in 2027 klaar zou moeten zijn. Dit biedt het langverwachte perspectief voor de vele pendelaars die het gevaarlijke kruispunt dagelijks moeten kruisen”, zegt Sminate.
De kruispunten op de A12 genieten jammer genoeg een kwalijke reputatie. Het zijn stuk voor stuk erg drukke en vaak onoverzichtelijke kruispunten waar lange files staan of zware verkeersongevallen gebeuren. Vlaanderen wil met verscheidene ingrepen tussen Brussel en de Rupeltunnel tot een verkeersveilige inrichting van de A12 komen, inclusief de aanleg van ondersteunende maatregelen zoals de aanleg van fietsinfrastructuur (fietssnelweg F28) en ontsnipperingsprojecten. De A12 Boom-Brussel wordt omgevormd tot een volwaardige autosnelweg en kent verschillende deelprojecten, waar Londerzeel Zuid één van is.
De gelijkgrondse kruisingen van de A12 worden in functie van verkeersveiligheid en doorstroming weggewerkt. De autosnelweg, sneltram en fietssnelweg (F28 Boom-Brussel) zullen parallel aan elkaar lopen, en kruisen de verschillende dwarsende wegen ongelijkvloers. Er zal bovendien rekening gehouden worden met een ontsluiting voor uitzonderlijk vervoer en lange transporten van en naar de A12 (Sarens). Voetgangers en fietsers zullen zich via een brug veilig over de A12 van Westrode naar Londerzeel kunnen verplaatsen. Het fietsnetwerk wordt nog uitgebreid met ontsluitingen naar de site Sarens en naar het bestaand fietsnetwerk.
“Met de realisatie van Londerzeel Zuid wordt een eerste belangrijk knelpunt aangepakt”, zegt Sminate. “Het lichtengeregeld kruispunt verdwijnt en wordt vervangen door een op- en afrittencomplex zodat het voor alle verkeersgebruikers, ook voor de vele fietsers en voetgangers, veiliger wordt.”
De bouwkost voor Londerzeel Zuid wordt geschat op 63 miljoen euro en zou dus in 2027 klaar zijn.